ZRMANJA 34,0km

Staza Pađene – Zrmanja – Bender - Pađene

Ova staza je nešto drugačija od ostalih staza opisanih u blogu jer se pri kreiranju rute nije mogla izbjeći prometna magistralna cesta D1 po kojoj se u dva navrata ukupno vozi 1,8km. Međutim, to je bilo neizbježno kako bi se moglo doći do ljepote rijeke Zrmanje i kako bi se zatvorio krug ove kružne staze. Također, ova staza će biti u obliku karte prezentirana u dvije težinske kategorije, s tim da će biti opisana samo zahtjevnija ruta koja uključuje single tracks, vožnju po livadi te kratke pješačke dijelove. Razlog za to je postavljeni uvjet od minimalno 75% udjela makadama, jer je ovo ipak "Bicikliranje po makadamu". Ruta opisana u postu na karti je označena crvenom linijom, a ljubičastom bojom su označene dionice (asfaltirane) kojima se zaobilaze problematični dijelovi.

 
 

Za početak nekoliko osnovnih podataka o stazi. Dužina staze je 34 kilometra, udio makadma iznosi nešto manje od 80% čiji je raspon kvalitete dosta širok, od prave makadamske autoceste do single track-a, od makadama vrlo ugodnog za vožnju do makadama po kojem se treba gurati bicikl (na dva kraća dijela). Ostatak od 20% odnosi se na 1,8km vožnje po D1 te 5,4km vožnje po uskoj seoskoj cesti u tri navrata s tim da se 3,5km nalazi na samo kraju staze. Ukupna visinska razlika, ako je za vjerovati Google Earth-u, iznosi 853m s tim da je između 15. i 20. kilometra konstantna, ali ne prestrma uzbrdica kojom se savladava oko 260 metara visinske razlike.
Staza započinje u selu Pađene koje se nalazi 12km od Knina u pravcu Zagreba na državnoj cesti D1, na raskrižju gdje se ide u pravcu Pribudića koje je označeno prometnom signalizacijom (ukoliko se želi ići lakšom varijantom staze onda se ide po D1 u pravcu Gračaca). Prostor za parkiranje nalazi se odmah nakon skretanja s desne strane.


 Nakon kratke vožnje po cesti silazi se na makadamski put koji ubrzo prelazi u single track kojim se dolazi do D1. Ova prva vožnja po D1 duga je oko 800 metara, a kako se radi o nizbrdici dosta brzo se s prometne i brze ceste dolazi u mir makadama skretanjem u pravcu Kravlje drage. Vožnja po makadamu traje cca. 4km te prvo slijedi spuštanje do rijeke Zrmanje, njen prelazak , a nakon toga uzbrdica s blagim i konstantnim nagibom u dužini od cca. 2,5km s visinskom razlikom od 100 metara. Ovaj makadamski put je zapravo stara cesta te je slična Napoleonovoj cesti duž rijeke Krčić. Završetkom makadama ubrzo se ponovno dolazi do druge vožnje po D1 u dužini od 1km koja završava skretanjem u pravcu sela Palanka:
  • 0,1km ide se lijevo i silazi na makadamski put te nakon 200 metara ponovno skretanje lijevo (makadamski put ubrzo prelazi u stazu)
  • 1,1km skretanje lijevo (ovaj dio staze je malo zarastao)
  • 1,4km dolazak do D1 te skretanje desno 
  •  2,2km silazak sa D1 u pravcu Kravlje drage (ubrzo se prelazi na makadam)
  • 6,4km po drugi put se dolazi do D1 te se skreće desno
  • 7,4km skretanje desno prema selu Palanka 




Spuštanjem u dolinu Zrmanje dolazi se u selo Palanka te se ubrzo stiže do lijepe male crkve (crkva Rođenja Blažene Djevice Marije). Odmah nakon nje dolazi do drugog razdvajanja trase, zahtjevnija skreće na makadam, a lakša nastavlja ravno po cesti. Po drugi, odnosno posljedniji, put se prelazi preko Zrmanje, a makadamski put se uskoro pretvara u stazu koja postaje sve uža te je sve više zarasla. Upravo na početku staze nalazi se lijepi slap kojem se nažalost ne može prići bez ulaska u dvorište koje su čuvala dva njemačka ovčara. Posljednjih stotinjak metara staza postaje toliko teška (nemoguća) za vožnju da je potrebno sići s bicikle. Nakon prolaska ovog zahtijevnog dijela slijedi cca. 5,5km ravničarske vožnje kroz dolinu rijeke Zrmanje. Cijelo vrijeme s lijeve strane uzdiže se brdo Kom. Makadam je većinom ugodan za vožnju uz mogućnost da će se na 2-3 mjesta biti potrebno provesti kroz vodu. Također u jednom trenutku put vodi preko livade jer je postojeći put uz njih u potpunosti zarastao (200-300m):
  • 8,7km silazak na makadamski put (desno) i nakon stotinjak metara prelazak preko mostića 
  • 9,9km skretanje desno, a na desetak metara lijevo je most preko Zrmanje (na ovom mjestu se ponovno preklapaju obje varijante) 
  • 11,6km skretanje desno (lijevo se skreće na lakšu varijantu) te nakon pedesetak metara lijevo držeći se glavnog puta 
  • 15,3km skretanjem desno završava vožnja kroz dolinu (ponovno spajanje s lakšom varijantom)
 




 





Dolina Zrmanje napušta se uzbrdicom dugom 5km sa 260 metara visinske razlike. U pitanju je županijska cesta te nije strma, a makadam je pomalo mekan zbog nasipanja. Kao olakšanje u savladavanju uspona mogu poslužiti oznake uz put na svaki puni kilometar. Kako uspinjanje bude odmicalo tako će se otvarati sve ljepši pogled na dolinu. Također, pomalo će iz vidokruga izmicati brdo Kom koje je bilo suputnik od samog početak staze, a ispred će se početi ukazivati Dinara. Uskoro dolazi do prvog susreta sa Ličkom prugom koja će slijedećih 11km biti povremeni suputnik stazi.  Od 21,5km do 24,9km  nalaze se tri prelaska preko pruge, a u blizini posljednjeg od njih nalazi se tunel Plavno preko kojega ide staza, a koji predstavlja granicu između Like i Dalmacije.
Ulaskom u Dalmaciju ubrzo se otvara pogled na predivni kameni vijadukt Ćupković u selu Bender (željeznička stanica Plavno). Od vijadukta do kraja staze preostalo je cca. 7km (pretežno nizbrdice uz dva kraća uspona) od čega 3,5km otpada na asfalt. Ipak, jedna kraća dionica u dužini od cca. 1km ima makadam loše kvalitete s tim da je 200-300 metara u izrazito lošem stanju te može zahtijevati silazak s bicikle:
  • 20,2km završetak konstantnog uspona dugog cca. 5km
  • 21,5km prvi od ukupno tri prelaska preko pruge
  • 26,8km privremeni završetak makadama
  • 27,2km prolazak ispod vijadukta Ćupković te se odmah skreće lijevo (povratak na makadam)
  • 28,8km račvanje puta, ide se lijevo (na lošiji put)
  • 30,5km početak asfalta (pa do kraja staze)
Uživajte u vožnji! 











Nema komentara:

Objavi komentar